מהן הסיבות לעצירות ואיך אפשר להימנע מזה?

עצירות היא תופעה לא נעימה, היא נפוצה מאוד בקרב כל שכבות האוכלוסייה, בכל הגילאים והיא עלולה לפגוע באופן ניכר באיכות החיים.
 

עצירות עלולה לגרום לנפיחות, למיגרנות, לעצבנות, לעייפות ואפילו לעלייה בלחץ הדם, מה שהופך אותה לתופעה לא נעימה במיוחד. היא יכולה לפקוד כל אדם באשר הוא ומופיעה בעיקר אצל אנשים מבוגרים. למרות הסברה הרווחת ושיטות הטיפול המסורתיות, משלשלים אינם מהווים את הפתרון היחיד לבעיה וכיום ישנן שיטות טיפול אפקטיביות יותר, החל משינוי הרגלי התזונה ועד לתוספים טבעיים.

הסיבות לעצירות בקרב מבוגרים

העצירות שכיחה יותר בקרב גילאים מבוגרים, כאשר רבים מבני הגיל השלישי חשים בושה נוכח המצב ונמנעים לקבל את הטיפול המתאים. אין זו בושה. מדובר בתופעה שכיחה אשר פוקדת אחוז גדול מכלל האוכלוסייה ודרכי הטיפול בה רבות ומגוונות. לרוב עצירות קשורה באופן הדוק לתזונה אותה צורך האדם ויש לצרוך סוגי מזונות התורמים לעיכול כמו ירקות, דגנים מלאים, קטניות, פירות וכדומה. עוד גורמים המובילים לעצירות הם שתייה מועטה ומחסור בפעילות ספורטיבית וכן תחושות נפשיות כמו מתחים ולחצים.

מחלות הגורמות לעצירות

בגילאים המבוגרים הבעיה מחמירה בשל מחלות שונות כמו תת פעילות של בלוטת התריס, שינוי בחילוף חומרים, סוכרת, מעי רגיז ואף תופעת לוואי של סרטן המעי הגס. רבים מהמבוגרים גם נוטלים תרופות בשל המחלות מהן הם סובלים, תרופות אשר לא פעם מובילות לעצירות.

כיצד מתמודדים עם עצירות?

בראש ובראשונה יש להקפיד על תזונה נאותה, לאכול מאכלים המכילים סיבים תזונתיים ולהימנע כמה שיותר מקמח לבן. זאת ועוד, יש להרבות בשתיית מים ולצרוך שמנים מסוימים כמו שמן זית או שמן פשתן. למעט צריכת תזונה נכונה, במקרה של עצירות מומלץ לעשות גם טיפול של ניקוי רעלים מהגוף. טיפול זה נקרא הידרו קולון ובאמצעותו ניתן לסלק את הפסולת הנמצאת בגוף על ידי שטיפת המעי הגס. אין מדובר על טיפול הכרוך בכאב כלשהו ולאחריו חשים בהקלה רבה. עם תום פעולת הניקוי ועל מנת שהעצירות לא תחזור, מומלץ לקבוע פגישה עם תזונאי/ת ולבנות תפריט המותאם באופן אישי לכל העדפה ולכל גיל.

מזונות המסייעים למניעת עצירות

מומלץ לצרוך ירקות והרבה לאורך כל היום וכן פירות טריים ולא מבושלים עם הקליפה, כי זו עשירה בסיבים תזונתיים. כדאי לצרוך דגנים מלאים כמו אורז חום, חיטה, שיבולת שועל, שיפון ושעורה ורצוי לאכול לחם או פסטה מקמח מלא. עוד מקור מזון המסייע במקרים של עצירות הוא שזיפים מיובשים בפרט ופירות יבשים באופן כללי. בשזיפים ישנו ריכוז גבוה של סוכרים והם מרככים את הצואה וניתן לאכול אותם ישר מהאריזה או להשרות אותם במים חמים במשך הלילה ולשתות. כמו כן, מומלץ לאכול ביו-יוגורט, הוא איננו עשיר בסיבים אולם יש בו כמות גבוהה של חיידקים פרו ביוטיים, אלה תורמים רבות לפעילות תקינה של מערכת העיכול. לבסוף, מומלץ להרבות בשתיית מים, הכמות המומלצת היא בין 10-12 כוסות ביום, ללא שתיית מים מרובה, לא יהיה שום ערך לצריכת סיבים תזונתיים.
 

בעזרת הטיפול המתאים ניתן להתגבר על עצירות. לא פעם התופעה דורשת שינוי מהותי בשגרת החיים וכן בהרגלי התזונה הקיימים וכשאלו נעשים, היא תבוא על פתרונה ואף תיעלם כליל.

 

מחפשים בית אבות?

זקוקים לפתרון מיידי להוריכם?

פנו אלינו ונמצא פתרון יחדיו ! שיחת חינם 1-800-210-757

צור קשר

  • captcha

    הכניסו את הקוד המופיע בתמונה
  •